úterý 17. dubna 2018


The English Version

Twenty Days in The Paradise (XXI)

The Fig.1: We were approaching to the remarkable and dangerous stretch of
the road leading tightly alongside the huge and long rocky massive. Reunion,
on our drive toward St. Denis the capital, the East coastline, taken with Nikon
the camera, on January 2018.
Obr.1: Blížíme se k pozoruhodnému a nebezpečnému úseku silnice, který vede
těsně podél ohromného a dlouhého skalního masivu. Reunion, cestou do
hlavního města St. Denis, východní pobřeží, pořízeno aparátem zn. Nikon,
leden 2018.

The Fig.2: The traffic becomes denser before a semaphore. There is the
dangerous road´s stretch behind the semaphore. The vast green massive is
rising up in front of us. Reunion, on our drive toward St. Denis the capital, the
East coastline, taken with Nikon the camera, on January 2018.
Obr.2: Doprava houstne před semaforem. Za semaforem je nebezpečný silniční
úsek. Před námi se zvedá nesmírný zelený masiv. Reunion, cestou do hlavního
města St. Denis, východní pobřeží, pořízeno aparátem zn. Nikon, leden 2018.

On One Remarkable Stretch of The Road
on Our Drives from St. Denis to St. Leu
and vice versa

The Fig.3: Now we are behind the lights and we are entering the dangerous
zone. Reunion, on our drive toward St. Denis the capital, the East coastline,
taken with Nikon the camera, on January 2018.
Obr.3: Teď už jsme za světly a vjíždíme do nebezpečné zóny. Reunion, cestou
do hlavního města St. Denis, východní pobřeží, pořízeno aparátem zn. Nikon,
leden 2018.

The Fig.4: The huge and long rocky wall to our right side and the Indian Ocean
to our left side. The wall is covered with wiry nets in places. Reunion, on our
drive toward St. Denis the capital, the East coastline, taken with Nikon the
camera, on January 2018.
Obr.4: Obrovská a táhlá skalní stěna po naší pravé straně a Indický oceán po
straně levé. Místy je stěna pokryta drátěnými sítěmi. Reunion, cestou do
hlavního města St. Denis, východní pobřeží, pořízeno aparátem zn. Nikon,
leden 2018.

All my photos in the road´s stretch I am going write about were taken from our going car because there was no chance to stop and to photograph it out of the car.

The Fig.5: Look at the wall covered with the wiry net in the more detailed way.
Reunion, on our way toward St. Denis the capital, the East coastline, taken with
Nikon the camera, on January 2018.
Obr.5: Pohled na stěnu pokrytou drátěnou sítí detailněji. Reunion, cestou do hl.
města St. Denis, východní pobřeží, pořízeno aparátem zn. Nikon, leden 2018.

It was remarkable to me from more aspects. It was both beautiful and dangerous and maybe just its dangerous character forced the local government to the decision to build up some alternative solution. Namely, the road´s stretch has been passing tightly alongside a long and tall vertical rocky barrier on one side and alongside the Indian Ocean on the other side.

The Fig.6: The wall of the whole massive is not straight. It is winding
alongside the coastline. Reunion, on our drive toward St. Denis the capital, the
East coastline, taken with Nikon the camera, on January 2018.
Obr.6: Stěna celého masivu není přímá. Vlní se podél pobřeží. Reunion, cestou
do hl. města St. Denis, východní pobřeží, pořízeno aparátem zn. Nikon, leden
2018.
The Fig.7: A next photo of the wall covered with the wiry nets. You can see
that plants continue on in its growing under the cover thus interrupting the
effect of the wiry nets. Reunion, on our drive toward St. Denis the capital, the
East coastline, taken with Nikon the camera, on January 2018.
Obr.7: Další foto stěny pokryté drátěnými sítěmi. Vidíte, že rostliny pod
zákrytem pokračují v růstu, čímž narušují efekt drátěných sítí. Reunion, cestou
do hl. města St. Denis, východní pobřeží, pořízeno aparátem zn. Nikon, leden
2018.
We passed through this stretch in both the ways many times, whether it was from St. Denis or to this capital of the island, in all the course of our stay. This is why I could take many photos of it. If we drove this stretch towards the capital then we were going tightly alongside the rocky barrier and if we were leaving the capital behind our backs then we passed by the rocky barrier at a longer distance a bit. Indeed, you can see it on my pictures.

The Fig.8: A closer view of the wall covered with a very dense growth of
trees and bushes. Reunion, on our drive toward St. Denis the capital, the East
coastline, taken with Nikon the camera, on January 2018.
Obr.8: Bližší pohled na stěnu pokrytou velmi hustým porostem stromů a keřů.
Reunion, cestou do hl. města St. Denis, východní pobřeží, pořízeno aparátem
zn. Nikon, leden 2018.

The Fig.9: Dwarfs under the giant. Reunion, on our drive toward St. Denis the
capital, the East coastline, taken with Nikon the camera, on January 2018.
Obr.9: Trpaslíci pod obrem. Reunion, cestou do hl. města St. Denis, východní
pobřeží, pořízeno aparátem zn. Nikon, leden 2018.

The rocky barrier has been exposed to various erosion influences in a long termed way such as wind, temperature, high relative air humidity, falls, burning sunny rays and vegetation covering its walls have been. As I think also the rock wall´ s erosion may be accelerated by the high frequency of the traffic, by its noisy character and by its production of various exhalations. By various accidental combinations of these influences the risk of falling bigger rocky fragments down to the road has had increasing tendencies.

The Fig.10: An arm of a crane suggests that we are approaching to the
beginning of the reconstruction site where works on the new bridge have been
occurring. Reunion, on our drive toward St. Denis the capital, the East coastline,
taken with Nikon the camera, on January 2018.
Obr.10: Rameno jeřábu napovídá, že se blížíme k začátku staveniště, kde
probíhají práce na novém mostě. Reunion, cestou do hl. města St. Denis,
východní pobřeží, pořízeno aparátem zn. Nikon, leden 2018.

The Fig.11: Now we can see the interconnected section of the bridge
construction at a distance. Reunion, on our drive toward St. Denis the capital,
the East coastline, taken with Nikon the camera, on January 2018.
Obr.11: Teď už v dálce vidíme vzájemně propojený úsek mostní konstrukce.
 Reunion, cestou do hl. města St. Denis, východní pobřeží, pořízeno aparátem
 zn. Nikon, leden 2018.

When we arrived at the island we could not drive this road´s stretch from St. Denis to St. Leu because just this stretch was closed for fallen rocky fragments on the road. I have already depicted this situation in the first part of my serial.

The Fig.12: The transition between interconnected parts of the bridge and
separate pillars. Reunion, on our drive toward St. Denis the capital, the East
coastline, taken with Nikon the camera, on January 2018.
Obr.12: Přechod mezi vzájemně propojenými částmi mostu a jednotlivými
pilíři. Reunion, cestou do hl. města St. Denis, východní pobřeží, pořízeno
aparátem zn. Nikon, leden 2018.

The Fig.13: A view of the transition on the previous picture in the more detail.
Reunion, on our drive toward St. Denis the capital, the East coastline, taken with
Nikon the camera, on January 2018.
Obr.13: Pohled na přechod na předchozím obrázku detailněji. Reunion, cestou
do hl. města St. Denis, východní pobřeží, pořízeno aparátem zn. Nikon,
 leden 2018.

Of course, there have been done manifold preventive measurements in the similar way as they have been done throughout all the world where roads have been running alongside rocky walls. We could see them on the wall of the rocky massive of this road´s stretch in Reunion, too. There have been attached wiry nets to the rocky walls in the most dangerous places or there have been installed metal barriers at the rocky foot to catch up falling big rocky fragments.

The Fig.14: First the separate pillars are anchored to the sea bed and then
their interconnections follow. By this way a gradual elongation of the bridge
occurs. Reunion, on our drive toward St. Denis the capital, the East coastline,
taken with Nikon the camera, on January 2018.
Obr.14: Nejdřív se k mořskému dnu ukotvují jednotlivé pilíře a poté následuje
jejich vzájemné spojování. Takto probíhá postupné prodlužování mostu.
Reunion, cestou do hl. města St. Denis, východní pobřeží, pořízeno aparátem
zn. Nikon, leden 2018.
But as the time has been running all the measurements have turned out not to be enough. As I think just this led to the decision to do with the problem more radically. The local government decided to build up a long bridge at the longer distance from the massive as well as from the original road. By this way the new road on the bridge would be distant from the rock sufficiently. And we were in the right place at the right time because every time we were passing through this stretch of the old road we could observe the way how the gradual construction of the elegant building project has continued on.

The Fig.15: The temporary end of the bridge construction. Reunion, on our
drive toward St. Denis the capital, the East coastline, taken with Nikon the
camera, on January 2018.
Obr.15: Dočasný konec mostní konstrukce. Reunion, cestou do hl. města St.
Denis, východní pobřeží, pořízeno aparátem zn. Nikon, leden 2018.

Why the bridge? The explanation is quite clear. There was impossible to do it in a different way because the old road has occupied the only narrow flat line between the massive and the Indian Ocean. There has been a short vertical cliff falling down to the sea under the road. If they wanted to built up a new road´s stretch at the longer distance from the massive then they had to put it on the bridge standing in the sea water.

The Fig.16: Here the road´s stretch between the Indian Ocean and the massive
is wider a bit. Reunion, on our drive toward St. Denis the capital, the East
coastline, taken with Nikon the camera, on January 2018.
Obr.16: Zde je silniční úsek mezi Indickým oceánem a masivem trochu širší.
Reunion, cestou do hl. města St. Denis, pořízeno aparátem zn. Nikon, leden
2018.
Yet one factor can influence the destruction of the rocks strongly in this area of the Indian Ocean. This factor is a cyclone. Our boys had experienced nothing like that at their first stay at Reunion. Unlike their first stay our experience with this huge windy whirl was positive though, fortunately, the cyclone named Berguita did not hit the island directly missing it on its way toward Madagascar. First it threatened to hit Mauritius. Then its power was comparable with the American major hurricane because it produced a wind of the maximal average tempo of about 185 km per hour. How we experienced Berguita´s threatening attack will be a topic of some of next parts of my narration.

The Fig.17: An example of a catching barrier at the foot of the rocky wall.
Reunion, on our drive toward St. Denis the capital, the East coastline, taken
with Nikon the camera, on January 2018.
Obr.17: Příklad lapací bariéry na úpatí skalní stěny. Reunion, cestou do hl.
města St. Denis, východní pobřeží, pořízeno aparátem zn. Nikon, leden 2018.

The Fig.18: The barrier at the closer view. Reunion, on our drive toward St.
Denis the capital, the East coastline, taken with Nikon the camera, on January
2018.
Obr.18: Bariéra v bližším pohledu. Reunion, cestou do hl. města St. Denis,
východní pobřeží, pořízeno aparátem zn. Nikon, leden 2018.

Also the erosion of rocks may be influenced by a strong activity of Piton de la Fournaise, the still active volcano in the island. You have already had the chance to know it in two or three previous parts of the serial.
In short, it was high time to solve this problem. Now approximately the first half of all the bridge´s length has been interconnected. In the mean time the second half has been pre-marked by several solitaire pillars. They have waited for their interconnections with the complete part of the bridge. This has been the way how the construction of the new road bridge has been elongated with each next pillar forward to its goal, i.e. to the end of the massive at the peripheral part of St. Denis the capital.

The Fig.19: Last meters of the long vast massive and St. Denis at our sight.
Reunion, on our drive toward St. Denis the capital, the East coastline, taken
with Nikon the camera, on January 2018.
Obr.19: Poslední metry dlouhého rozsáhlého masivu a St. Denis v dohledu.
Reunion, cestou do hl. města St. Denis, východní pobřeží, pořízeno aparátem
zn. Nikon, leden 2018.
The vast eroding structure of the old rocky massive on one hand and the new elegant construction on the other hand.

The Fig.20: A wiry net at the closer view. Reunion, on our drive toward St.
Denis the capital, the East coastline, taken with Nikon the camera, on January
2018.
Obr.20: Drátěná síť v bližším pohledu. Reunion, cestou do hl. města St. Denis,
východní pobřeží, pořízeno aparátem zn. Nikon, leden 2018.

The Czech Version

Dvacet dní v ráji (XXI)

The Fig.21: The same road´s stretch but at the reverse direction. Now The
 Indian Ocean is to our right side. Reunion, on our drive from St. Denis the
capital, the East coastline, taken with Nikon the camera, on January 2018.
Obr.21: Tentýž silniční úsek, ale v opačném směru. Teď je Indický oceán po
naší pravé straně. Reunion, cestou z hl. města St. Denis, východní pobřeží,
pořízeno aparátem zn. Nikon, leden 2018.


O jednom pozoruhodném úseku silnice
při našich jízdách ze St. Denis do St. Leu
a naopak

The Fig.22: This reconstruction site closer to the capital has been preparing for
the bridge of which building has been approaching to it gradually from the
opposite side. Reunion, on our drive from St. Denis the capital, the East
coastline, taken with Nikon the camera, on January 2018.
Obr.22: Tohle staveniště blíže hl. městu se chystá na most, jehož stavba se k
němu postupně přibližuje z opačné strany. Reunion, cestou z hl. města St. Denis,
východní pobřeží, pořízeno aparátem zn. Nikon, leden 2018.

Všechny moje fotky v silničním úseku, o němž se chystám psát, byly pořízeny z jedoucího auta, protože nebyla možnost zastavit a fotit ho mimo auto.

The Fig.23: Again we could see the row of unconnected separate pillars in
front of us. Reunion, on our drive from St. Denis the capital, the East coastline,
taken with Nikon the camera, on January 2018.
Obr.23: Opět jsme se mohli dívat na nespojené samostatné pilíře před sebou.
Reunion, cestou z hl. města St. Denis, východní pobřeží, pořízeno aparátem
zn. Nikon, leden 2018.
Byl pro mne pozoruhodný z více aspektů. Byl krásný i nebezpečný a snad právě jeho nebezpečný charakter přiměl místní vládu k rozhodnutí vybudovat nějaké alternativní řešení. Ten silniční úsek totiž prochází těsně podél dlouhé a vysoké kolmé skalní bariéry na jedné straně a podél Indického oceánu na druhé.

The Fig.24: Obviously the pillars are standing in the sea water from this view.
Reunion, on our drive from St. Denis the capital, the East coastline, taken with
Nikon the camera, on January 2018.
Obr.24: Z tohoto pohledu stojí pilíře zjevně v mořské vodě. Reunion, cestou z hl.
města St. Denis, východní pobřeží, pořízeno aparátem zn. Nikon, leden 2018.

Tímto úsekem jsme projížděli v obou směrech mnohokrát, ať to bylo ze St. Denis nebo do hlavního města ostrova, v celém průběhu našeho pobytu. Proto jsem mohl udělat hodně jeho fotek. Pokud jsme jeli tímto úsekem do hlavního města, pak jsme projížděli těsně kolem skalní bariéry, a jestliže jsme město nechávali za zády, pak jsme kolem skalní bariéry projížděli v trochu delším odstupu. Ostatně, můžete to vidět na mých obrázcích.

The Fig.25: We are passing by the row of separate pillars immediately.
Reunion, on our drive from St. Denis the capital, the East coastline, taken with
Nikon the camera, on January 2018.
Obr.25: Projíždíme bezprostředně kolem řady samostatných pilířů. Reunion,
cestou z hl. města St. Denis, východní pobřeží, pořízeno aparátem zn. Nikon,
leden 2018.

Skalní bariéra je dlouhodobě vystavena různým erozním vlivům jako jsou např. vítr, teplota, vysoká relativní vzdušná vlhkost, srážky, palčivé sluneční paprsky a vegetace, která porůstá jeho stěny. Jak si myslím, eroze skalní stěny by snad mohla být rovněž urychlována vysokou frekvencí dopravy a její produkcí různých exhalátů. Různými nahodilými kombinacemi těchto vlivů má riziko padajících velkých skalních fragmentů na silnici vzrůstající tendenci.

The Fig.26: Here the pillars are bearing the weight of the bridge already.
Reunion, on our drive from St. Denis the capital, the Ease coastline, taken with
Nikon the camera, on January 2018.
Obr.26: Zde už pilíře nesou váhu mostu. Reunion, cestou z hl. města St. Denis,
východní pobřeží, pořízeno aparátem zn. Nikon, leden 2018.
Když jsme na ostrov přiletěli, nemohli jsme jet tímto silničním úsekem ze St. Denis do St. Leu, protože právě tento úsek byl uzavřen pro spadlé úlomky skály na silnici. Tuto situaci jsem již vylíčil v první části svého seriálu.

The Fig.27: The bridge behind the point where last part of it was put on the
pillars. The look at the bridge standing in waters of The Indian Ocean has been
fascinating. Reunion, on our drive from St. Denis the capital, the East coastline,
taken with Nikon the camera, on January 2018.
Obr.27: Most za bodem, kde byl na pilíře položen poslední díl z něj. Pohled
na most stojící ve vodách Indického oceánu je fascinující. Reunion, cestou z
hl. města St. Denis, východní pobřeží, pořízeno aparátem zn. Nikon, leden
2018.
Samozřejmě, že se provádějí rozmanitá preventivní opatření podobně, jako se provádějí na celém světě tam, kde silnice probíhají kolem skalních stěn. My jsme je mohli pozorovat také na stěně skalního masivu tohoto silničního úseku na Reunionu. Ke skalním stěnám jsou na nejnebezpečnějších místech přichyceny drátěné sítě nebo se na skalním úpatí instalují kovové zábrany na zachycování padajících velkých skalních úlomků.

The Fig.28: The completed section of the bridge in all its length. Reunion, on
our drive from St. Denis the capital, the East coastline, taken with Nikon the
camera, on January 2018.
Obr.28: Dokončený úsek mostu v celé své délce. Reunion, cestou z hl. města St.
Denis, východní pobřeží, pořízeno aparátem zn. Nikon, leden 2018.

Avšak, jak čas běží, ukazuje se, že všechna tato opatření jsou nedostatečná. Jak se domnívám, právě tohle vedlo k rozhodnutí vypořádat se s problémem radikálněji. Místní vláda se rozhodla vybudovat dlouhý most ve větší vzdálenosti od masivu a také od původní silnice. Tímto způsobem bude nová silnice na mostě vzdálena od skály dostatečně. A my jsme byli na správném místě v pravý čas, protože pokaždé, když jsme tímto úsekem staré silnice projížděli, mohli jsme pozorovat, jak postupná konstrukce elegantního stavebního projektu pokračuje.

The Fig.29: We were approaching to the beginning of the bridge where it was
connected with the land. Reunion, on our drive from St. Denis the capital, the
East coastline, taken with Nikon the camera, on January 2018.
Obr.29: Blížíme se k začátku mostu, kde je spojen s pevninou. Reunion, cestou
z hl. města St. Denis, východní pobřeží, pořízeno aparátem zn. Nikon, leden
2018.
Proč ten most? Vysvětlení je zcela jasné. Bylo nemožné udělat to jinak, neboť stará silnice zabírá jedinou úzkou rovnou linii mezi masivem a Indickým oceánem. Pod silnicí je krátky svislý sráz, který spadá k moři. Pokud chtěli vystavět nový silniční úsek ve větší vzdálenosti od masivu, pak ho museli položit na most, který stojí v mořské vodě.

The Fig.30: The place where the bridge leaves the land. Reunion, on our
drive from St. Denis the capital, the East coastline, taken with Nikon the
camera, on January 2018.
Obr.30: Místo, kde most opouští zemi. Reunion, cestou z hl. města St. Denis,
východní pobřeží, pořízeno aparátem zn. Nikon, leden 2018.

V téhle oblasti Indického oceánu může destrukci skal silně ovlivňovat ještě jeden faktor. Tímto faktorem je cyklon. Naši kluci nezažili při svém prvním pobytu na Reunionu nic podobného. Na rozdíl od jejich prvního pobytu byla naše zkušenost s tímto ohromným větrným vírem kladná, i když, naštěstí, cyklon Berguita nezasáhl ostrov přímo a minul ho cestou k Madagaskaru. Nejdřív hrozil zasáhnout Mauricius. Tehdy byla jeho síla srovnatelná s americkým velkým hurikánem, protože produkoval vítr o maximálním průměrném tempu asi 185 km/h.. Jak jsme prožívali hrozící nápor Berguity bude tématem některého z dalších dílů mého vyprávění.

The Fig.31: Arms of excavators in the reconstruction site. Reunion, on our
drive from St. Denis the capital, the East coastline, taken with Nikon the
camera, on January 2018.
Obr.31: Ramena bagrů na staveništi. Reunion, cestou z hl. města St. Denis,
východní pobřeží, pořízeno aparátem zn. Nikon, leden 2018.
Eroze skal snad může být ovlivňována také nějakou silnou aktivitou stále činné sopky Piton de la Fournaise na ostrově. Už jste měli možnost poznat ji ve dvou či třech předchozích dílech seriálu.
Zkrátka, byl nejvyšší čas ten problém řešit. Teď přibližně polovina celé délky mostu je vzájemně propojena. Druhá polovina je prozatím předznamenána několika solitérními pilíři. Čekají na vzájemné propojení s kompletní částí mostu.

The Fig.32: Though the bridge is behind us already the long rocky massive
continues on. Reunion, on our drive from St. Denis the capital, the East
coastline, taken with Nikon the camera, on January 2018.
Obr.32: I když most je už za námi, táhlý skalní masiv pokračuje dál. Reunion,
cestou z hl. města St. Denis, východní pobřeží, pořízeno aparátem zn. Nikon,
leden 2018.

Nesmírná erodující struktura skalního masivu na jedné straně a nová elegantní konstrukce na druhé straně.

1 komentář:

  1. Caesars Completes New Deal to Jamul Casino in Colorado
    Caesars Entertainment will bring the Jamul Casino Hotel, 경산 출장안마 which 목포 출장마사지 is open 원주 출장안마 for business in Colorado at 창원 출장안마 Boulder Highway. The property 하남 출장안마 was built by

    OdpovědětVymazat